Graver jeg min egen grav?
En anden udfordring for magasinerne kan vise sig at være modebloggerne. Det gælder dog i mindre grad det danske marked, mens der i Sverige er et voksende marked for seriøse og kommercielle modeblogs.
“I Sverige er modeblogs et meget stort fænomen. Mange unge piger, der før læste modemagasiner, læser modeblogs i dag. Det kan udkonkurrere modebladene i fremtiden.”
– sagt af Olle Lidbom, en svensk mediekonsulent med speciale i magasiner til Mediawatch.
Finanskrise-stemningen fortsætter på bloggen med dette interessante, og måske også lettere foruroligende citat, fra Olle Lidbom.
Vil finanskrisen virkelig få læserne til at droppe betalingsmagasinerne og ty til modeblogs? Det håber jeg så sandelig ikke! For når alt kommer til alt, så er det mit arbejde som journalist på et magasin, der giver mad på bordet og ikke modeblogging – selvom det nu ville være rart, at det kastede en smule af sig 😉
Jeg kan godt lide at tænke, men det er måske ren ønsketænkning, at magasinkøb er lidt ala the Lipstick Index, hvor økonomisk trange tider får os til at gå efter den lille luksus i stedet for de store, dyre varer. For er et magasin ikke en lille luksus i hverdagen? Og de er i langt de fleste tilfælde billigere end en læbestift! Men den teori kan magasinernes salgstal ikke ligefrem bakke op om…
Da jeg lavede den yderst kreative grafik til dette indlæg overvejede jeg at skrive “vs.” (versus) i stedet for “og”, men jeg endte alligevel med “og”. For jeg synes ærligt talt ikke, at man kan sammenligne et magasin med en blog. Èn persons syslerier hjemme ved bærbaren kan umuligt sammenlignes med en hel redaktions arbejde på et magasin.
Fra bloggens start af har jeg også understreget, at denne blog ikke er decideret journalistisk. Jovist, jeg surfer lidt rundt på nettet og skriver om det, men jeg snakker ikke med kilder og laver interviews. Bloggen er mere mig som forbuger, end mig som journalist. Som forbruger af tøj, magasiner, musik osv. Og hvis der er nogen, som i den grad køber modemagasiner, så må det da være os modebloggere, så på den led gør vi da vores del for at holde oplagstallene oppe! Krisen har i hvert fald ikke fået mig til at droppe mit Costume-abonnement, og jeg har også lige fået et Elle-abonnement i julegave – yay!
Jeg vil rigtig gerne høre jeres mening: Har I droppet modemagasiner til fordel for modeblogs? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hej Maria,Meget interessant debat! Jeg abonnerer stadig på Costume, men hvor jeg førhen købte 3 – 4 blade, køber jeg i dag kun 1 eller 2. Dvs. at jeg udover min abonnement hos Costume godt kan finde på at købe et andet blad, hvis jeg finder det interessant.Med Costume og diverse modeblog’s føler jeg faktisk at mit behov er dækket rigtig godt ind! :)Men jeg vil for alt i verden ikke undvære mit månedlige blad – jeg glæder mig som et lille barn til jeg får det i hænderne hver måned! ;)/Maria