Tanker om workwear

Typiske outfits fra min nuværende arbejdsplads. Jeg er ansat som journalist i et ugeblads- og magasinforlag.
Typiske outfits fra min gamle arbejdsplads, hvor jeg var pressemedarbejder i en kommunikationsafdeling i staten.
Det er snart to år siden, jeg blev færdiguddannet – jeg har en bachelor i journalistik fra Syddansk Universitet i Odense – og jeg får fra tid til anden spørgsmål om, hvad man skal indkøbe til garderoben, når man begynder på sit første rigtige job. Det er selvsagt lidt svært for mig at svare på, for det kommer jo meget an på, hvilken arbejdsplads man starter på 😉
Men jeg kan jo tage udgangspunkt i mig selv, og så håber jeg, I kan bruge mine erfaringer til noget – og så må I også meget gerne dele jeres tanker og erfaringer i kommentarfeltet, for jeg synes bestemt ikke, det har været nemt!
Mit første job var som pressemedarbejder i en kommunikationsafdeling hos en statslig myndighed. Uh, det virkede meget formelt! Jeg fik ikke en decideret dresscode stukket i hånden, men det er klart, at jeg gerne ville være præsentabel og udstråle seriøsitet. Til daglig arbejdede jeg sammen med jurister og cand.scient.pol’er, der var i ny og næ møder med direktionen, og en sjælden gang kunne en minister sågar komme på besøg! Desuden synes jeg, at jeg på grund af min alder – som dengang var 24 – også skulle klæde mig ret voksent for at blive taget seriøst (det var nok mest i mit eget hoved end i realiteten, at det forholdt sig sådan!). Så jeg holdt mig meget til afdæmpede farver, diskrete print og klassiske snit, men gjorde det personligt ved fx at tilføje en statementhalskæde eller en lille farveprik.
I sommer fik jeg så et job som journalist hos et ugeblad, hvor skønhed, og mode virkelig er i højsædet, så her har jeg klart mere frie tøjler og er nok lidt mere trendy klædt på, man skal jo vise, at man er med på beatet 😉 Jeg hopper klart i mere sprælske farver og prints, fx tror jeg ikke, at jeg ville have taget en t-shirt med et dødningehovede på på min gamle arbejdsplads 😉
Uanset om man arbejder et meget formelt og corporate sted, eller om man har job et mere casual og kreativt sted, så synes jeg helt klart, at nøglen til workwear er, at man udstråler seriøsitet uden at være kedelig, at man lader sin personlighed skinne igennem, men at man heller ikke er klædt for udfordrende eller vildt, så det tager opmærksomheden fra det, man siger.
Det var mine tanker om og erfaringer med workwear – I må meget gerne dele jeres i kommentarfeltet 🙂
Dejligt indlæg! Har arbejdet på kontorer som studerende i mange år og har altid klædt mig nogenlunde neutralt. Men nu blev jeg så færdig med min kandidat i juni og er startet på en ingeniørvirksomhed, hvor der er 80 % mænd og jeg vil derfor MEGET gerne have flere ideer til at klæde mig mere kvindeligt og unikt. Så tak 🙂