Er ss09 en trend-løs sæson?
Jeg faldt over et tankevækkende indlæg henne hos disneyrollergirl, hvor ELLE UKs redaktør har proklameret: “This is the ‘NO TREND’ season. There are some amazing pieces out there – forever pieces – but no significant big trends to follow.” Dette bliver fulgt op i introduktionen til catwalk-tillægget, der medgiver, at ss09 har større fokus på at opdatere klassikere fremfor at følge nye trends.
Modemagasiner sælger sig selv på og lever af at lancere nye trends, så umiddelbart lyder det lidt kamikaze-agtigt at give trends dødsstødet i den kommende sæson. Det svarer jo lidt til at sige, at der ikke kommer noget nyt det næste halve år, så lad være med at købe bladet!
På den anden side ville det virke lidt tankeløst at opfordre os til at udskifte hele garderoben med sæsonens tyve hotteste tendenser, når de mest (mis)brugte termer i modejournalistik er “recession chic”, “dressing up when the Dow is down” og “krisen kradser” (den er nok bare overbrugt i journalistik generelt! Hvorfor kan krisen ikke klø, rive, flå, ridse eller skrabe?).
Så hatten af for ELLE UK der tør gå nye, utraditionelle veje. Det kunne være, man skulle holde øje med bladet og se, hvad de så fylder alle modesiderne ud med…Se selv et trendløst modemagasin er en sællert i mine øje – men det er måske det, der skal til i disse krisetider?
(billede fra et gammel Vogue Paris via modopixaat.blogspot.com)
Man kunne jo også argumentere for at trends på en eller anden måde er klassikere, da trends ofte er genbrug fra andre tider..